Linkbuilding, outreach, UX, Google Ads og meget mere. Det er alle vigtige aspekter, du skal have fokus på, hvis du vil vælte konkurrenten af pinden og stå alene på toppen. Men der er endnu et område inden for marketing, som ofte negligeres, og gør du det som virksomhedsejer, kan det blive din undergang. Tekstforfatning eller copywriting er vigtigere end nogensinde, og det er måske i virkeligheden netop der, at du skal have dit primære fokus, hvis vi ser på de seneste statistikker. Google har især en forkærlighed for lange og informative tekster. Det betyder, at de ofte kvitteres med et nøk eller to op i søgeresultaterne. Det er dog ikke kun Google, der bliver blød i knæene som følge af bevingede ord fra en copywriter – nej, det samme gælder de besøgende, der i højere grad konverterer.

Artiklens fokus kommer nok ikke bag på dig, og vil du gerne vide mere om, hvorfor du skal fokusere på dine produkt- og kategoritekster? Så puds dine læsebriller, og kig med her, hvor vi går i dybden med det hele – og kommer med tips og tricks.

Lad teksterne være din supersælger

I de fysiske butikker er det ekspedienterne, som står klar til at sælge eller besvare de mange spørgsmål, der må komme fra kunderne. Online har du ikke den luksus, men du kan nu alligevel ansætte en supersælger til at lukke aftalerne med dine kunder. Sælgeren er dine tekster, og det er bevist, at de rette tekster kan øge konverteringerne markant. Teksten skal selvfølgelig sælge, men samtidig skal den være tro mod produktet, og det skal være muligt for kunden at finde den nødvendige mængde information for at kunne træffe den rette beslutning. Kunderne gider ikke at skrive eller ringe. Kan de ikke finde det, de mangler, banker de på hos konkurrenten, før du når at blinke. Senere i artiklen fortæller vi, hvordan det hele skal indrettes, så dine kunder kan finde din information, men nu tilbage til sælgeren.

Produktteksterne skal naturligvis fokusere på produktet, da kunden er så langt nede i salgstragten, at han eller hun er tæt på at købe. Du skal derfor ikke sludre løs, men i stedet kort beskrive, hvilket problem produktet kan løse, hvorefter der skal komme information i en lind strøm. Hvilke funktioner har den? Hvad er levetiden? Hvor meget fylder den? Hvornår leveres den? Kunderne skal have afklaring på alle HV-spørgsmål, fordi i en verden fyldt med muligheder og konkurrence, går der som sagt ikke mange sekunder, før de er videre.

Kilde: Dansk E-handel 2016.

Tabellen viser, at 23 % af kunderne valgte at afbryde deres handel, fordi de ikke kunne finde den nødvendige information, så kom rundt om det hele for din egen skyld – også de ting, som kan virke logiske.


Kategoriteksten er en anden type tekst, fordi her skal du prioritere længden og sælge målet – ikke produktet. Sælg hullet i væggen, ikke boremaskinen! Desuden skal kategoriteksten være mere generel, da der ofte vil være udskiftning i sortimentet, og du må ALDRIG nævne et brand eller et produkt, som ikke findes på din side – puf, kunderne er væk og kommer ikke igen, hvis du laver sådan en bommert.

I forhold til udfærdigelsen af teksterne skal du naturligvis have styr på din information, men i samme ombæring er det alfa og omega, at du udraderer enhver slå- og stavefejl. Forbrugerne er meget opmærksomme på den slags, og har du en side fyldt med fejl, vil du tabe troværdighed – og muligheden for konvertering bliver pludselig mikroskopisk. Du kan læse mere om det her.

Bak dine tekster op med video

Teksterne kan klare det meste alene, men vil du øge konverteringen, kan sælgeren godt bruge noget opbakning i form af informative videoer, hvor det hele præsenteres på en mere håndgribelig måde. Det er gang på gang bevist, at videoer i høj grad tiltaler læserens gavmilde hjerte, og kreditkortet er kort sagt mere fremme, når der er noget visuelt at supplere det hele med.

Kilde: Socialmediatoday.

Som det tydeligt fremgår af ovenstående statistikker, kan video have en stor indflydelse på, om du konverterer dine besøg, og når det hele bakkes op af informative tekster, er du altså næsten helt i mål. Videoerne skal ikke nødvendigvis være lavet af professionelle, men hvis du fortæller om produktet med en guide, eller blot fremviser det, vil det give kunden en bedre idé om, hvad han eller hun køber. Det visuelle spiller altid ind, og det er svært at skrive sig ud af, hvorfor du skal overveje at bakke dine tekster op med videoer.

Fokuser på dit layout

Næste punkt på dagsordenen har som sådan ikke noget med dine tekster at gøre, men det er et vigtigt punkt, når det gælder fremtoningen af dine produkt- og kategoribeskrivelser. Tekst er ikke særlig interessant i sig selv, og nøgne tekster svarer nok til nogle halvkedelige hylder nede i supermarkedet eller i den lokale tøjbutik. Derfor skal det hele peppes lidt op, hvilket du blandt andet gør med video, men samtidig skal alt UX være på plads, så kunden kan finde ud af at navigere rundt på din side. Det er ikke særlig konverteringsvenligt, hvis kunden skal hoppe rundt i butikken for at finde de produkter, han eller hun søger. Det skal være tydeligt. Det samme gælder for din webshop, hvor lignende produkter bør fremvises, selv når kunden er inde på et specifikt produkt.

Det er endvidere vigtigt, at teksten er nem at læse. Det må ikke være en kedelig mur uden et eneste afsnit. Desuden er det et must, at du sætter den konkrete information op i punktform, så kunden hurtigt kan navigere hen til det mest essentielle. Et eksempel på en virksomhed, der har fulgt bogen til punkt og prikke, er Zederkof.

Kilde: Zederkof

 

Alt er overskueligt for kunden: Produktinformationen står tydeligt for sig selv, der er gode råd, og man anbefaler andre produkter, som passer til møblet. Desuden fremgår pris, fragt og levering tydeligt, og kunden får derfor svar på samtlige spørgsmål. Derudover ser det hele godt ud, og det er ligeledes alfa og omega, hvis du vil have kunderne til at købe dine produkter.

 

De rette tekster har succes hos søgemaskinerne

Teksterne er vejen til kundens hjerte, men det er i den grad også måden, hvorpå du rammer Google i hjertet. Søgemaskinen serverer nemlig kun det indhold, den mener, at gæster vil sætte pris på, og hvorfor skulle det ikke være dit indhold? Når du har lange, informative og spændende tekster vil de besøgende blive lidt længere på sin side, hvilket i sig selv er et kvalitetsstempel. Dvæletiden betyder meget i forhold til rangeringen. Læser kunderne dine tekster, ser dine videoer og måske endda navigerer rundt på din side, vil dvæletiden være høj. Dvæletid tænker du? Det er den tid, den besøgende bruger på din side, og jo længere tid, desto bedre. Google vurderer nemlig, at indholdet er spændende og informativt, og det er noget, søgemaskinen vil belønne i form af en højere rangering.

Nu har vi nævnt flere gange, at længden er relevant for din placering. Det skyldes, at du kan have nogle flere søgeord med, men en lang tekst er som regel også en informativ tekst. Dog skal du ikke fokusere på den lange tekst, hvis der ikke er nok at skrive om. Fyld er altid et minus, som gør, at dvæletiden hurtigt bliver meget lav, fordi folk hopper fra.

Skriv teksterne med søgeord for øje

Keyword stuffing er outdated, men det betyder ikke, at du helt skal undlade søgeord og LSI’er (relaterede søgeord). Det er vigtigt, at du har dem med, så du kan rangere på søgeord, der faktisk har betydning for det produkt eller den kategori, du fokuserer på. Det vil gøre din bounce rate lavere, da de besøgende interesserer sig for dit produkt, da det er fundet ved hjælp af søgeord, der giver mening. Med en søgeordsanalyse kan du hurtigt kortlægge volumen, hensigten og konkurrencen på forskellige ord, hvorfor du i skriveprocessen kan segmentere og vælge dem, der giver mest mening. Det giver dig det bedste resultat, og hvis du prioriterer dette i forbindelse med tekstarbejdet, vil du hurtigt opleve en kraftig stigning i den organiske vækst. Det er desuden er endnu en afledt effekt, der vil hjælpe dig i søgemaskinerne, fordi en høj trafik påvirker Google, således at du sandsynligvis får et point eller to i det samlede budget, som kan give de gode placeringer på side et.

Produkt- og kategoritekster kan virke ubetydelige, men det er ikke tilfældet. Det kan koste dig dyrt, hvis du ikke gør det ordentligt, men samtidig kan det give stor vækst og succes, hvis du gør det godt.

Vi håber, du har fået øjnene op for, hvor vigtigt dette punkt er, når du skal markedsføre din virksomhed. Har du spørgsmål, eller har du brug for hjælp, kan du altid kontakte os. Vi står klar til at hjælpe.

Har du brug for tekster til dine produktsider, så kontakt Bulldesign – så giver vi dig en god pris.