Dette er et gæsteindlæg af Nicolai Fohlmann fra Morningtrain

Bliv klogere på Google Consent Mode og se hvilken betydning det har for din hjemmeside og forretning

Den 3. september 2020 skete der en ret stor ændring i hvordan du som online forretningsdrivende kan indsamle data på dit website helt uden at overskride GDPR reglerne.

Google har nemlig lanceret ”Google Consent Mode” i samarbejde med Cookiebot som er den eneste danske CMP (Consent Management Platform) som udbyder denne integration.

Google Consent Mode er et åbent API (Application Programming Interface) der lader dit website køre alle sine Google-tjenester, såsom Google Analytics, Google Tag Manager og Google Ads, baseret på dine besøgendes samtykke i cookie pop-up’en.
Google Consent Mode Styrer adfærden af alle Google-tags og scripts på dit website og kan derfor tilpasse den data du får fra brugeren ud fra samtykkevalget af cookies.

I hvert fald i teorien, det har nemlig vidst sig at der er en kombination af juridiske og teknologiske udfordringer som gør at Google’s nye værktøj ikke kan give den data til brugeren som Google gerne vil have den til og det er en skam for den teoretiske idé bag værktøjet er faktisk ret unik.

Det er nemlig et værktøj som er med til at definerer hvordan data, cookies og persondata skal håndteres og registreres – Hvis det virkede i praksis.

Jeg vil dog alligevel gennemgå værketøjet, hvad det kan og ikke kan, hvilken betydning det har og hvilken betydning det kan have på sigt, hvis de formår at implementere det korrekt. Samtidig vil jeg forklare hvordan man implementerer det, for det er stadig min opfordring selvom Google og Cookiebot ikke har fået løst alle udforingerne, så er det et værktøj der går i den rigtige retning.

 

Sådan implementerer du det på din hjemmeside

Hvis du ikke føler dig tryg ved at rode rundt i maskinrummet på din hjemmeside, har du højst sandsynligt også fået hjælp til at sætte din hjemmeside op. Min opfordring vil derfor være at få hjælp af din udvikler eller hjemmeside person.

Har du dog en idé om hvordan din website fungere bag ved layoutet og hvordan man tilføjer koder, så er det faktisk simpelt og især hvis du bruger Cookiebots CMP (Consent Management Platform) i forvejen og ved hvordan du skal indsætte koder på din hjemmeside.

Hvis du ikke gør, så skal du starte med at installeret Cookiebot-tagget på dit website, enten direkte eller via GTM (Google Tag Manager – Template Gallery. (Cookiebot er nemlig den eneste danske CMP der har værktøjet implementeret)

 

Når du har installeret Cookiebot-tagget på dit websted, kan du aktivere Google Consent API-integration ved at tilføje følgende kodestykke til dit website over gtag.js eller GTM-koden:

Sørg for at tilføje ovenstående kode før dit gtag.js eller GTM-kodestykke*

Google’s API-dokumentation foreslår yderligere trin for at muliggøre en integration, men da disse håndteres automatisk af Cookiebot, er der ikke behov for andet.

Er du i tvivl om du har installeret værktøjet korrekt, så er der her en video hvor du kan se hvordan det skal se ud før og efter Google Consent Mode er i brug.

https://www.youtube.com/watch?v=g3ovxQY87dM

 

Er du helt lost på nuværende tidspunkt og ikke har en udvikler i nærheden, så er det helt forståeligt. Til din hjælp er der masser af videoer og artikler på Google der kan få dig i gang med at forstå koder og hvordan man bruger dem, det kan være en stor hjælp at forstå mekanismerne bag et website.

 

Et lille skridt for din virksomhed og Google, et kæmpe spring for forbrugeres persondata og dens sikkerhed

Masseindsamling af personlige data fra brugere til målrettet annoncering på websites har indtil nu skabt en kløft mellem, på den ene side beskyttelse af brugere mod misbrug og krænkelse af privatlivet, og på den anden side sikring af markedsføringsindtægter og analyser til websites.

Google Consent Mode giver større balance og bevæger sig samtidig væk fra masseindsamling af personlige data og imod et samtykke-baseret dynamisk system, der respekterer den enkelte brugers privatliv uden at bryde den underliggende forretningsmodel for store dele af Internettet.

Når brugerne først giver deres samtykke gennem Cookiebot, videresendes kun samtykketilstanden til Google – dvs. der sendes ingen personlige data fra integrationen mellem Cookiebot og Consent Mode til Google, men kun detaljerne i den anonyme brugers samtykke f.eks. Om de har accepteret marketingcookies eller ej.

Hvis en bruger ikke giver sit samtykke, vil de relevante Google-tags justere sig herefter og ikke bruge analyse- og annoncecookies, de vil i stedet for måle konverteringer og data på et mere samlet niveau – Data der ikke er personlig men kontekst baseret.

 

Figur 1 Google Consent Mode eksempel på Google Ads

 

 

Google, samtykke og “hård blokering”

Når brugerne vælger ikke at give deres samtykke til analyse- og marketingcookies gennem et websteds CMP, betyder det ofte en hård blokering af hjemmesidens analyse- og marketingtjenester, som netop fungerer ved brugen af disse cookies.

Du som forretningsdrivende eller brugere af analyse- og marketing tjenester mister derfor en stor dele af den værdi der er i den tracking og data som brugerne efterlader på websitet.
Det kan give anledning til at tage beslutninger på et forkert grundlag eller et billede af ens forbrugere og deres data som ikke er virkelighedsnært.

Derudover viser forskning, at målrettede annoncer kun giver marginale afkast sammenlignet med kontekstbaseret marketing, der ikke bruger persondata.

Branchen bevæger sig derfor væk fra masseindsamling af personlige data og lige præcis Google’s nye tiltag bakker den forskning og retning op og tager hånd om at give data der er kontekstbaseret og ikke personlige data.

 

Samtykke og GDPR i omdrejningspunkt

Samtykke er blevet til et centralt krav i de fleste af verdens nye datalovgivninger, ikke mindst i EU’s GDPR og dens beskytteles af brugere på internettets, personlige datasikkerhed.
Fordi det giver den enkeltperson rettigheder over alle de digitale spor de efterlader online hver dag.

Men begrebet samtykke er stadig under stor udvikling og det kommer især til udtryk når man ser på GDPR’s historik over hvordan forbrugeren igennem tiden har haft indsigt og valgmuligheder i forhold til deres personlige datasikkerhed.

Persondataforordningen definerer i dag samtykke som den informerede, forudgående, utvetydige indikation af en brugers ønsker – Altså at brugere gøres bevidste om præcis hvordan dit website behandler deres persondata, hvilke cookies og trackere der er i brug (inkl. deres formål, udbyder og varighed)

Lanceringen af ​​Google Consent Mode er derfor en milepæl af begrebet samtykke og i at gøre websites i stand til at afbalancere databeskyttelse af brugere med digitale annonceindtægter.

 

Konklusion

Google Consent Mode er for mange en banebrydende nyhed, tildeles fordi det hjælper virksomheder med at få mere data som er kontekstbaseret og ikke personlige og skaber derved vækst og potentiale for et databaseret internet.

Men ikke mindst fordi Cookies er blevet udnyttet uden at brugerne har vidste besked om det, det er blandet andet derfor der er blevet udformet en GDPR-lov, at Apple er i gang med at fjerne alle cookies på deres browser Safari og at Google nu har introduceret et nyt værktøj til at få data uden at bruge cookies.

Der er dog desværre stadig fejl og mangler i Googles nye værktøj, der ikke kan favne alt det de drømmer om men det skal dog ikke ødelægge den teoretiske idé og tildeles praktiske udformning der er på markedet nu.

Min klare anbefaling er derfor at holde øje med Google Consent Mode, for hvis det ikke giver mening for dig at bruge nu, så kommer det helt sikkert til det i fremtiden.